Cautare in site
x inchide

Semințele de chia – beneficii, proprietăți, utilizare în alimentație

Adaugata la de
Advertising

Chia este o plantă înrudită cu mult mai cunoscuta mentă. Ea provine din America centrală și de sud, în mod special fiind prezentă în Mexic și Guatemala. Denumirea științifică a plantei este Salvia hispanica. De la planta de chia, interesante din punct de vedere gastronomic sunt semințele, care au valori nutriționale deosebite.

salvia hispanica

Vechii mayași cunoșteau proprietățile deosebite ale semințelor de chia. Acest fapt este demonstrat de faptul că, în limba maya, cuvântul chia  are înțelesul de ”putere”. În consecință, semințele de chia au făcut parte din dieta aztecilor și mayașilor din vremuri străvechi, fapt atestat de dovezi arheologice. În America Centrală și de Sud, este evident că utilizarea semințelor de chia este istorică. În bucătăria modernă europeană, aceste miraculoase semințe sunt încă o noutate.

Cum arată semințele de chia?

Semințele de chia sunt foarte mărunte, aproape ca cele de mac. În funcție de varietatea de chia de la care provin, acestea pot fi albe sau negre. Semințele de culoare maronie sunt încă imature, crude.

semintele de chia in alimentatie

Advertising

Proprietățile semințelor de chia

Cu toate că, așa cum spuneam, semințele de chia sunt utilizate în bucătăria modernă de relativ puțină vreme, în acest scurt răstimp și-au câștigat un bine meritat renume de aliment sănătos. Semințele de chia sunt foarte populare printre vegani și raw vegani, dar și printre cei care pur și simplu sunt interesați de un stil de viață sănătos.

Semințele de chia nu au gust, dar fiecare sămânță are capacitatea de a gelifia un volum de lichid de 40 de ori mai mare decât volumul propriu. Sunt un îngroșător natural extraordinar și dau o consistență plăcută altor alimente. De aceea, ele sunt utilizate frecvent în budinci, supe, smoothie-uri și alte preparate care capătă o textură mult mai plăcută datorită acestora. Eu le-am folosit și într-un gem delicios, fără pic de zahăr, click pe poza de mai jos ca să accesezi rețeta.

gem de capsune fara zahar cu seminte de chia reteta video

Advertising

În plus, ele au un conținut caloric relativ scăzut, cu doar 488 de calorii la 100 de grame de semințe uscate.

Beneficiile semințelor de chia

În vremea din urmă, auzim tot mai des despre super-alimente. Semințele de chia sunt unul dintre aceste super-alimente, recomandate de mulți nutriționiști, așa cum sunt și semințele de quinoa, cărora le-am dedicat un articol pe care-l poți accesa cu un click pe poza de mai jos.

quinoa cum se gateste fierbere quinoa chinoa
Revenind la chia și reputația sa de super-aliment, merită amintit faptul că studiile despre efectul consumului acestor semințe sunt încă puține pentru niște rezultate concludente. Analiza conținutului de valori nutriționale ale acestor semințe creionează ea însăși o imagine clară asupra beneficiilor pentru sănătate pe care le oferă consumul de chia.

Ce e de reținut despre ele?

  • Consumul de chia îmbunătățește digestia, datorită conținutului ridicat de fibre.
  • Ele ajută la controlul greutății, deoarece, combinate cu alte alimente, sunt sățioase.
  • Au un conținut ridicat de mineral, contribuind la întărirea sistemului osos.
  • Datorită conținutului de acizi grași Omega 3, semințele de chia ajută la concentrare și îmbunătățesc memoria. Acești acizi grași esențiali sunt importanți pentru menținerea sănătății sistemului nervos, în general.
  • Sunt benefice pentru sănătatea arterelor și a inimii, având proprietatea de a scădea colesterolul din sânge.
  • Sunt potrivite pentru persoanele intolerante sau alergice la gluten – deoarece nu conțin această substanță

Valori nutriționale

Chia are un conținut important de fibre, proteine și de vitamine. Conform healthline.com, fiecare sută de grame de semințe de chia (uscate) are de oferit:

Grăsimi: 31 de grame (semințele de chia conțin o cantitate importanta de acizi grași Omega 3).
Carbohidrați: 42 de grame (dintre care fibre, 34 de grame).
Proteine: 17 grame.
Minerale: Calciu (631 mg), Magneziu (335 mg), Sodiu (16 mg), Fosfor (948 mg), Potasiu (407 mg), Fier (7,7 mg).
Vitamine: Vitamina A, Vitamina C și Vitamina B.
Aminoacizi: triptofan, treonina, leucină, lisină, arginină, alanină.

De unde poți cumpăra semințele de chia?

Cu fiecare an care trece, chia devin tot mai populară. Totuși, există destule bucătării în care aceste semințe încă nu au pătruns. Acestea se găsesc în orice magazin naturist și tot mai frecvent în magazinele alimentare mari, cu un sortiment diversificat de mărfuri la raft.

 

Instagram @lauralaurentiu

Poate îți place și:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Advertising